Home > Site Map > Character Generation > Primary Statistics | Prev | Next |
---|
各キャラクタは6つの主な能力値(stat)を持っています。それは、 strength, intelligence, wisdom, dexterity, constitution そして charisma の6つです。これらは様々な形でキャラクタの特性に修正を与えます。
各能力値は数値で表され、最小値は3、通常の最大値は18です。それを超える場合については百分位数で表現され、"18/01"〜"18/219"となります。さらに、これを超える分には"18/***"と表現され、ゲーム中にはそれ以上の効果を持ちません。
おそらく、"18/"の後に続くボーナス値を理解する一番よい方法はそれを1/10にして考えることです。というのも、例えば能力値が16から17に上がった時と、18/40から18/50に上がった時を同じように見なせることがしばしばあるからです。注意すべきもう一つの重要なことは、内部計算の大部分では一の位の数値を無視しているということです。それで、例えば"18/40"と"18/49"がほぼいつも同じ意味を持つのです。
Strength (STR)
STRは白兵戦で効果的に戦ったり、遠距離武器を使う時に重要です。高STRは1ターンに複数回攻撃するチャンスを増やし、1回の命中で与えるダメージを劇的に増加させます。また、攻撃の命中率にもわずかに影響を与えます。低STRのキャラクタは逆にペナルティを受けることもあります。STRは穴を掘ったり速度を落とすことなく重い荷物を持ち運ぶ際にも役に立ちます。
Intelligence (INT)
INTはmage系魔法使い(high mage, mage, warrior-mage, ranger, chaos warrior, そして rogue)が呪文を唱える能力に影響します。INTはレベルが上がる毎に覚えられる呪文の数やSPの上昇率、そして呪文の失敗率にも影響します。これらのクラスでは、INTが7以下だと新しい呪文を覚えることすらできません。また、INTの高いキャラクタは魔法の道具を上手く使ったり、鍵開けや罠の解除を上手くやることができます。
Wisdom (WIS)
WISはPriest系魔法使い(priest, paladin, monk)の祈りの能力に影響します。その意味で、Mage系魔法使いにおけるINTと全く同等の意味を持つのです。それに加え、WISはmindcrafterが精神力を使う能力にも影響を及ぼします。WISの高いキャラクタは敵がこちらにかけてきた呪文に対して抵抗するチャンスが増えます。
Dexterity (DEX)
DEXは機敏さと素早さの組み合わせといえます。高DEXのキャラクタは軽量の武器による複数回攻撃ができ、また命中率や攻撃回避率を明らかに上げます。高DEXのキャラは鍵開けや罠解除に優れ、ダンジョン内に住む泥棒から自分を守ることにも長けています。
Constitution (CON)
CONはダメージに耐える能力や、気絶、毒、切傷や純粋なダメージからの回復に影響を与えます。高CONのキャラクタはより大きなHPを得ることができ、休息時にも素早く回復します。
Charisma (CHR)
CHRはキャラクタの人格や身体的特徴を表しています。高CHRのキャラクタは店でよりよい価格で取り引きできますが、,ひどくCHRの低いキャラクタは奪われるも同然の結果になるでしょう。高CHRだと、ゲーム開始時の所持金も多くなります。また、CHRはmindcrafterが怪物を支配する際の成功判定にも使われます。
以下の表は、能力値が様々な特性に与える影響を示しています。
Table 1 - INT/WISがレベル毎に学習できる呪文の数に与える効果
Table 2 - INT/WISがレベル毎に得られるmanaに与える効果
Table 3 - INT/WISが呪文の失敗率に与える効果
Table 4 - CHRが店での買い物に与える効果
Table 5 - INTがMagical Devicesのスキルに与える効果
Table 6 - WISがSaving Throwのスキルに与える効果
Table 7 - DEXがDisarmingのスキルに与える効果
Table 8 - INTがDisarmingのスキルに与える効果
Table 9 - DEXがACに与える効果
Table 10 - STRがto-damに与える効果
Table 11 - DEXがto-hitに与える効果
Table 12 - STRがto-hitに与える効果
Table 13 - STRが運搬可能重量に与える効果
Table 14 - STRが使える武器の重量に与える効果
Table 15 - STRが穴掘り能力に与える効果
Table 16 - DEXがアイテム盗難を防ぐ確率
Table 17 - CONがHPの回復率に与える効果
Table 18 - CONがHPに与える効果
STRとDEXの組み合わせが、1ターンあたりの攻撃回数に与える影響については Combat section の multiple attacks を参照してください。
Table 1 - How INT/WIS affect the number of spells you can learn each level. For each point in the amount column you may 'G'ain half a new spell each level.
Stat Amount Stat Amount Stat Amount 3 0 16 2 18/110-18/119 4 4 0 17 2 18/120-18/129 5 5 0 18/00-18/09 2 18/130-18/139 5 6 0 18/10-18/19 2 18/140-18/149 5 7 0 18/20-18/29 2 18/150-18/159 5 8 1 18/30-18/39 2 18/160-18/169 5 9 1 18/40-18/49 2 18/170-18/179 5 10 1 18/50-18/59 3 18/180-18/189 5 11 1 18/60-18/69 3 18/190-18/199 5 12 2 18/70-18/79 3 18/200-18/209 5 13 2 18/80-18/89 3 18/210-18/219 6 14 2 18/90-18/99 4 18/220+ 6 15 2 18/100-18/109 4Table 2 - How INT/WIS affects the mana you gain each level. For each point in the amount column you will gain an extra half point of mana each level.
Stat Amount Stat Amount Stat Amount 3 0 16 2 18/110-18/119 9 4 0 17 2 18/120-18/129 10 5 0 18/00-18/09 3 18/130-18/139 11 6 0 18/10-18/19 3 18/140-18/149 12 7 0 18/20-18/29 3 18/150-18/159 13 8 1 18/30-18/39 3 18/160-18/169 14 9 2 18/40-18/49 3 18/170-18/179 15 10 2 18/50-18/59 4 18/180-18/189 16 11 2 18/60-18/69 4 18/190-18/199 16 12 2 18/70-18/79 5 18/200-18/209 17 13 2 18/80-18/89 6 18/210-18/219 17 14 2 18/90-18/99 7 18/220+ 18 15 2 18/100-18/109 8Table 3 - How INT/WIS affect your spell fail rates. Your actual fail rate is also affected by the spell's (or prayer's) initial fail rate and by your class. Some classes have a non-zero minimum fail rate regardless of this table.
Stat Amount Stat Amount Stat Amount 3 99 16 8 18/110-18/119 2 4 99 17 7 18/120-18/129 2 5 99 18/00-18/09 6 18/130-18/139 2 6 99 18/10-18/19 6 18/140-18/149 2 7 99 18/20-18/29 5 18/150-18/159 1 8 50 18/30-18/39 5 18/160-18/169 1 9 30 18/40-18/49 5 18/170-18/179 1 10 20 18/50-18/59 4 18/180-18/189 1 11 15 18/60-18/69 4 18/190-18/199 1 12 12 18/70-18/79 4 18/200-18/209 0 13 11 18/80-18/89 4 18/210-18/219 0 14 10 18/90-18/99 3 18/220+ 0 15 9 18/100-18/109 3Table 4 - How CHR affects how much you pay for things in shops. Items' base prices are modified by several factors including how greedy the shopkeeper is, the relationship between your race and the shopkeeper's race (for example dwarves hate elves and will charge them more), etc. Once these have been factored in, the price will be multiplied by the percentages shown in the amount columns below.
Stat Amount Stat Amount Stat Amount 3 130 16 102 18/110-18/119 89 4 125 17 101 18/120-18/129 88 5 122 18/00-18/09 100 18/130-18/139 87 6 120 18/10-18/19 99 18/140-18/149 86 7 118 18/20-18/29 98 18/150-18/159 85 8 116 18/30-18/39 97 18/160-18/169 84 9 114 18/40-18/49 96 18/170-18/179 83 10 112 18/50-18/59 95 18/180-18/189 82 11 110 18/60-18/69 94 18/190-18/199 81 12 108 18/70-18/79 93 18/200-18/209 80 13 106 18/80-18/89 92 18/210-18/219 79 14 104 18/90-18/99 91 18/220+ 78 15 103 18/100-18/109 90Table 5 - How INT affects your skill with magical devices.
Stat Amount Stat Amount Stat Amount 3 0 16 2 18/110-18/119 9 4 0 17 2 18/120-18/129 10 5 0 18/00-18/09 3 18/130-18/139 11 6 0 18/10-18/19 3 18/140-18/149 12 7 0 18/20-18/29 4 18/150-18/159 13 8 1 18/30-18/39 4 18/160-18/169 14 9 1 18/40-18/49 5 18/170-18/179 15 10 1 18/50-18/59 5 18/180-18/189 16 11 1 18/60-18/69 6 18/190-18/199 17 12 1 18/70-18/79 6 18/200-18/209 18 13 1 18/80-18/89 7 18/210-18/219 19 14 1 18/90-18/99 7 18/220+ 20 15 2 18/100-18/109 8Table 6 - How WIS affects your saving throw.
Stat Amount Stat Amount Stat Amount 3 0 16 2 18/110-18/119 8 4 0 17 2 18/120-18/129 9 5 0 18/00-18/09 3 18/130-18/139 10 6 0 18/10-18/19 3 18/140-18/149 11 7 0 18/20-18/29 3 18/150-18/159 12 8 1 18/30-18/39 3 18/160-18/169 13 9 1 18/40-18/49 3 18/170-18/179 14 10 1 18/50-18/59 4 18/180-18/189 15 11 1 18/60-18/69 4 18/190-18/199 16 12 1 18/70-18/79 5 18/200-18/209 17 13 1 18/80-18/89 5 18/210-18/219 18 14 1 18/90-18/99 6 18/220+ 19 15 2 18/100-18/109 7Table 7 - How DEX affects your disarming skill.
Stat Amount Stat Amount Stat Amount 3 0 16 2 18/110-18/119 8 4 0 17 2 18/120-18/129 8 5 0 18/00-18/09 4 18/130-18/139 8 6 0 18/10-18/19 4 18/140-18/149 8 7 0 18/20-18/29 4 18/150-18/159 9 8 0 18/30-18/39 4 18/160-18/169 9 9 0 18/40-18/49 5 18/170-18/179 9 10 0 18/50-18/59 5 18/180-18/189 9 11 0 18/60-18/69 5 18/190-18/199 9 12 0 18/70-18/79 6 18/200-18/209 10 13 1 18/80-18/89 6 18/210-18/219 10 14 1 18/90-18/99 7 18/220+ 10 15 1 18/100-18/109 8Table 8 - How INT affects your disarming skill.
Stat Amount Stat Amount Stat Amount 3 0 16 2 18/110-18/119 10 4 0 17 2 18/120-18/129 11 5 0 18/00-18/09 3 18/130-18/139 12 6 0 18/10-18/19 3 18/140-18/149 13 7 0 18/20-18/29 3 18/150-18/159 14 8 1 18/30-18/39 4 18/160-18/169 15 9 1 18/40-18/49 4 18/170-18/179 16 10 1 18/50-18/59 5 18/180-18/189 17 11 1 18/60-18/69 6 18/190-18/199 18 12 1 18/70-18/79 7 18/200-18/209 19 13 1 18/80-18/89 8 18/210-18/219 19 14 1 18/90-18/99 9 18/220+ 20 15 2 18/100-18/109 10Table 9 - How DEX affects your armor class.
Stat Amount Stat Amount Stat Amount 3 -4 16 1 18/110-18/119 7 4 -3 17 1 18/120-18/129 8 5 -2 18/00-18/09 2 18/130-18/139 9 6 -1 18/10-18/19 2 18/140-18/149 9 7 0 18/20-18/29 2 18/150-18/159 10 8 0 18/30-18/39 2 18/160-18/169 11 9 0 18/40-18/49 2 18/170-18/179 12 10 0 18/50-18/59 3 18/180-18/189 13 11 0 18/60-18/69 3 18/190-18/199 14 12 0 18/70-18/79 3 18/200-18/209 15 13 0 18/80-18/89 4 18/210-18/219 15 14 0 18/90-18/99 5 18/220+ 16 15 1 18/100-18/109 6Table 10 - How STR affects your bonus to dam.
Stat Amount Stat Amount Stat Amount 3 -2 16 1 18/110-18/119 7 4 -2 17 2 18/120-18/129 8 5 -1 18/00-18/09 2 18/130-18/139 9 6 -1 18/10-18/19 2 18/140-18/149 10 7 0 18/20-18/29 3 18/150-18/159 11 8 0 18/30-18/39 3 18/160-18/169 12 9 0 18/40-18/49 3 18/170-18/179 13 10 0 18/50-18/59 3 18/180-18/189 14 11 0 18/60-18/69 3 18/190-18/199 15 12 0 18/70-18/79 4 18/200-18/209 16 13 0 18/80-18/89 5 18/210-18/219 18 14 0 18/90-18/99 5 18/220+ 20 15 0 18/100-18/109 6Table 11 - How DEX affects your bonus to hit.
Stat Amount Stat Amount Stat Amount 3 -3 16 1 18/110-18/119 7 4 -2 17 2 18/120-18/129 8 5 -2 18/00-18/09 3 18/130-18/139 9 6 -1 18/10-18/19 3 18/140-18/149 9 7 -1 18/20-18/29 3 18/150-18/159 10 8 0 18/30-18/39 3 18/160-18/169 11 9 0 18/40-18/49 3 18/170-18/179 12 10 0 18/50-18/59 4 18/180-18/189 13 11 0 18/60-18/69 4 18/190-18/199 14 12 0 18/70-18/79 4 18/200-18/209 15 13 0 18/80-18/89 4 18/210-18/219 15 14 0 18/90-18/99 5 18/220+ 16 15 0 18/100-18/109 6Table 12 - How STR affects your bonus to hit.
Stat Amount Stat Amount Stat Amount 3 -3 16 0 18/110-18/119 6 4 -2 17 0 18/120-18/129 7 5 -2 18/00-18/09 1 18/130-18/139 8 6 -1 18/10-18/19 1 18/140-18/149 9 7 -1 18/20-18/29 1 18/150-18/159 10 8 0 18/30-18/39 1 18/160-18/169 11 9 0 18/40-18/49 1 18/170-18/179 12 10 0 18/50-18/59 1 18/180-18/189 13 11 0 18/60-18/69 1 18/190-18/199 14 12 0 18/70-18/79 2 18/200-18/209 15 13 0 18/80-18/89 3 18/210-18/219 15 14 0 18/90-18/99 4 18/220+ 16 15 0 18/100-18/109 5Table 13 - How STR affects how much you can carry. The amounts shown below are in deca-pounds so '5' should be interpreted as 50lbs. This includes both inventory and equipment.
Stat Amount Stat Amount Stat Amount 3 5 16 18 18/110-18/119 33 4 6 17 19 18/120-18/129 34 5 7 18/00-18/09 20 18/130-18/139 34 6 8 18/10-18/19 22 18/140-18/149 35 7 9 18/20-18/29 24 18/150-18/159 35 8 10 18/30-18/39 26 18/160-18/169 36 9 11 18/40-18/49 28 18/170-18/179 36 10 12 18/50-18/59 30 18/180-18/189 37 11 13 18/60-18/69 31 18/190-18/199 37 12 14 18/70-18/79 31 18/200-18/209 38 13 15 18/80-18/89 32 18/210-18/219 38 14 16 18/90-18/99 32 18/220+ 39 15 17 18/100-18/109 33Table 14 - How STR affects how heavy a weapon you can carry. Carrying a weapon heavier than the weight shown below will result in a serious penalty to your fighting ability such as losing extra attacks per round, etc.
Stat Amount Stat Amount Stat Amount 3 4 16 26 18/110-18/119 80 4 5 17 28 18/120-18/129 80 5 6 18/00-18/09 30 18/130-18/139 80 6 7 18/10-18/19 30 18/140-18/149 80 7 8 18/20-18/29 35 18/150-18/159 90 8 10 18/30-18/39 40 18/160-18/169 90 9 12 18/40-18/49 45 18/170-18/179 90 10 14 18/50-18/59 50 18/180-18/189 90 11 16 18/60-18/69 55 18/190-18/199 90 12 18 18/70-18/79 60 18/200-18/209 100 13 20 18/80-18/89 65 18/210-18/219 100 14 22 18/90-18/99 70 18/220+ 100 15 24 18/100-18/109 80Table 15 - How STR affects how well you can dig.
Stat Amount Stat Amount Stat Amount 3 0 16 8 18/110-18/119 55 4 0 17 8 18/120-18/129 60 5 1 18/00-18/09 9 18/130-18/139 65 6 2 18/10-18/19 10 18/140-18/149 70 7 3 18/20-18/29 12 18/150-18/159 75 8 4 18/30-18/39 15 18/160-18/169 80 9 4 18/40-18/49 20 18/170-18/179 85 10 5 18/50-18/59 25 18/180-18/189 90 11 5 18/60-18/69 30 18/190-18/199 95 12 6 18/70-18/79 35 18/200-18/209 100 13 6 18/80-18/89 40 18/210-18/219 100 14 7 18/90-18/99 45 18/220+ 100 15 7 18/100-18/109 50Table 16 - How DEX affects the chance of your inventory items being stolen. The amount shown below is the percentage chance of your character avoiding a theft atack.
Stat Amount Stat Amount Stat Amount 3 0 16 9 18/110-18/119 60 4 1 17 9 18/120-18/129 70 5 2 18/00-18/09 10 18/130-18/139 80 6 3 18/10-18/19 10 18/140-18/149 90 7 4 18/20-18/29 15 18/150-18/159 100 8 5 18/30-18/39 15 18/160-18/169 100 9 5 18/40-18/49 20 18/170-18/179 100 10 6 18/50-18/59 25 18/180-18/189 100 11 6 18/60-18/69 30 18/190-18/199 100 12 7 18/70-18/79 35 18/200-18/209 100 13 7 18/80-18/89 40 18/210-18/219 100 14 8 18/90-18/99 45 18/220+ 100 15 8 18/100-18/109 50Table 17 - How CON affects your regeneration rate.
Stat Amount Stat Amount Stat Amount 3 0 16 1 18/110-18/119 4 4 0 17 1 18/120-18/129 5 5 0 18/00-18/09 2 18/130-18/139 6 6 0 18/10-18/19 2 18/140-18/149 6 7 0 18/20-18/29 2 18/150-18/159 7 8 0 18/30-18/39 2 18/160-18/169 7 9 0 18/40-18/49 2 18/170-18/179 8 10 0 18/50-18/59 3 18/180-18/189 8 11 0 18/60-18/69 3 18/190-18/199 8 12 0 18/70-18/79 3 18/200-18/209 9 13 0 18/80-18/89 3 18/210-18/219 9 14 1 18/90-18/99 3 18/220+ 9 15 1 18/100-18/109 4Table 18 - How CON affects your hit-points. Amounts shown below represent extra half hit-point gains per level.
Stat Amount Stat Amount Stat Amount 3 -5 16 1 18/110-18/119 11 4 -3 17 2 18/120-18/129 12 5 -2 18/00-18/09 3 18/130-18/139 13 6 -1 18/10-18/19 4 18/140-18/149 14 7 0 18/20-18/29 4 18/150-18/159 15 8 0 18/30-18/39 4 18/160-18/169 16 9 0 18/40-18/49 4 18/170-18/179 18 10 0 18/50-18/59 5 18/180-18/189 20 11 0 18/60-18/69 6 18/190-18/199 22 12 0 18/70-18/79 7 18/200-18/209 25 13 0 18/80-18/89 8 18/210-18/219 26 14 0 18/90-18/99 9 18/220+ 27 15 1 18/100-18/109 10
Home > Site Map > Character Generation > Starting a Character | Prev | Next |
---|